Určite ste už aj vy počuli o najnovšom trende, kedy ľudia s bolesťami kĺbov radšej siahnu po výrobkoch určených pre kone. Tento trend navyše šíria aj mnohí fitnesáci, bežci alebo cyklisti. Ešte viac nás zaráža, že sa táto “alternatíva” nachádza v ponuke mnohých fitness centier a obchodov. Práve oni by totiž ako garanti, ktorý radia začínajúcim športovcom mali mať prehľad a vedomosti. Najčastejšie počúvame ako výhody vyššiu koncentrácia účinných látok, silnejší účinok a nižšiu cenu. Keď sa však bližšie pozrieme na ich zloženie, nie je až to taký dobrý nápad a často ľudsky konzument riskuje svoje zdravie.

Ako tento mýtus vznikol?

Celá táto povera pravdepodobne vznikla, keď sa istý Talianský džokej počas rozhovoru pochválil tým, že užíva konskú kĺbovú výživu. Ako neskôr sám vysvetlil, myslel tým, že užíva omnoho vyššie dávky, ako je pre ľudí bežné. To už však bolo neskoro a niektorí ľudia to pochopili po svojom.

Čistota

Aj ked sa na prvý pohľad môže zdať, že zloženie ľudskej a konskej kĺbovej výživy je rovnaké, nie je to úplne pravda. Hlavný rozdiel je v ich koncentrácii a čistote. Je to niečo akoby ste si jedlo solili posypovou soľou (tak moment, to sme tu už mali…). Pamätáte sa, aké pobúrenie to vyvolalo? Tak teraz to iste robíte vedome a ešte si za to aj platíte. Každá látka v kĺbovej výžive pre ľudí prechádza purifikáciou. Ide o proces očisťovania účinných látok na molekulárnej úrovni, počas ktorej sa odstraňujú nežiadúce, prebytočné a kontaminované zložky. Pri kĺbovej výžive pre kone je purifikácia otázka a človek spolu s účinnou látkou do tela príjme aj iné, zle spracované živočíšne bielkoviny. Tie môžu potom spôsobovať tráviace problémy ako hnačky, zvracanie, …

Kvantita vs. Kvalita

Zamysleli ste sa niekedy, aké množstvo kolagénu obsahuje najpredávanejšia konská kĺbová výživa? Porovnali sme si najpredávanejšie preparáty pre kone a v dennej dávke v priemere obsahujú skutočne 4x viac kolagénu ako naša ľudská alternatíva (až 30g vs 8g). Avšak treba sa zamysliet aj nad zdrojom tohto kolagénu. Žiaľ nie pri všetkých preparátoch pre kone sa nám podarilo zistit jeho zdroj no pri väčšine išlo o bravčový kolagén. Vedeli ste, že práve bravčový kolagén patrí medzi najlacnejšie a najhoršie vstrebavateľný? Pri ostatných, ktoré nemajú zdroj kolagénu uvedený stačí zdravý sedliacky rozum. Dávali by ste ako výrobca zvieratam drahší kolagén, alebo skôr jeho lacnejšiu alternatívu? Radšej teda 8g účinného hovädzieho, ako 30g menej kvalitného bravčového.

Vitamín C

Pre správne využitie kolagénu je rovnako ako jeho pôvod dôležitý aj dostatočný príjem vitamínu C. Vo všeobecnosti platí, že za každý prijatý gram kolagénu, by sme mali prijať približne 70 mg vitamínu C (pri dennej dávke 7000 mg kolagénu je to 500 mg vitamínu C). Nakoľko kone majú dostatočný príjem Vitamínu C z rastlinnej stravy, nie je nutné im ho do kĺbovej výživu pridávať. Ľudia však často trpia jeho nedostatkom a v prípade, že jeho príjem nezvýšime je kĺbová výživa málo účinná. V nami ponúkaných preparátoch sa nachádza optimálny pomer kolagénu a vitamínu C.

MSM

Kolagén v kombinácii s MSM podporuje regeneráciu niektorých tkanív a tlmí bolesť. V prípade, že to s jeho príjmom preženieme, ľahko sa môže stať, že svoje kĺby budeme často preťažovať a ani o tom nebudeme vediet, keďže telo nám to nebude mať ako povedať. Takýto kĺb je potom zranitelný na zápaly, možné zranenia. Odporúčaná denná dávka MSM je pre človeka stanovená na hodnotu 800 mg. Najpredávanejšia konská výživa však obsahuje až 7x viac MSM ako je pre človeka odporúčané a bezpečné.

Ďalšie prebytočné látky

Ani s ostatnými látkami obsiahnutými v kĺbovej výžive pre kone to nieje lepšie. Napríklad najpredávanejší prípravok pre kone obsahuje až 8x vyššiu dávku chondroitín-u a 4x vyššiu dávku glukosamín-u než je odporúčaná denná dávka podľa Európskej ligy proti reumatizmu. Vyššie dávky u človeka nemajú žiadny overený efekt. Obsahuje tiež látky, ktoré sú prospešné pre zdravé kopytá a srsť, čo asi väčšina z nás nepotrebuje.

Skúste radšej overenú kĺbovú výživu

To však neznamená, že človek kĺbovú výživu nepotrebuje. Vekom, už od 25 rokov, sa tvorba kolagénu v ľudskom tele postupne znižuje. Napriklad v 40-tke sa ho tvorí už len 70%, v 60-tke približne 40% a v 80 rokoch len 20%. Ťažko pracujúci ľudia a športovci by s jeho prijímaním mali začať skôr.

Zdieľaj článok s priateľmi:

Komentáre

Prosím pridávaj len pozitívne a konštruktívne komentáre.
V pripade že narazíš na nevhodný komentár, prosím nahlás ho.