V polovici 20. storočia boli športový tréneri presvedčený o tom, že pitie vody pred pretekmi je zbytočná záťaž. Z toho dôvodu zakazovali športovcom prijímať dostatočné množstvo tekutín pred závodom. Je jasné, že v dnešnej dobe by sa takýto argument už nepresadil a takéhoto trénera by sme v najlepšom prípade poslali do ... doučiť sa základy anatómie, či fyziológie ľudského tela. Práve medicína hrala kľúčovú úlohu pri vytváraní správnej hydratácie športovcov. V nemocniciach sú bežné využívané infúzie na podávanie živín, či liekov. Takýto spôsob sa osvedčil a tým, že poskytuje dostatočné zavodnenie pacienta, prispieva k zlepšeniu jeho zdravotného stavu. Pri nedostatočnom pitnom režime sa u športovca skôr dostavia príznaky únavy, predĺženie doby regenerácie, či pokles fyzického výkonu.

nedostatok-vody1.jpg

Ľudské telo je tvorené približne zo 60% vodou. Priemerne denný obrat vody ľudskom tele je približne 3 litre, pričom najväčšiu časť príjmu vody predstavuje pitie nápojov (55%). Druhou najväčšiu časťou je príjem potravy (30%) a zvyšnú časť tvorí metabolická voda z premeny látok (15%). Výdaj vody je v prvom rade regulovaný močom (50%), kožou (15%), či dýchaním (10%). Objem vody, ktorý sa dostane z tela formou potenia je veľmi variabilný a závisí od rôznych faktorov (klíma, množstvo telesnej aktivity, percento telesného tuku, ...). Výkon maratónskeho bežca je sprevádzaný stratou vody, ktorá predstavuje 4-6l. Takýto úbytok vody je nutné neustále dopĺňať, pretože to môže viesť až k dehydratácií.

Pri strate tekutín 1% hmotnosti športovca sa mierne zvýši telesná teplota. Smäd nastáva až pri strate približne 1-2%, čo predstavuje zhruba 1l vody. Takáto strata je už sprevádzaná poklesom výkonnosti. Pri strate vody 5% telesnej hmotnosti sa zhoršuje výkon o 20-30% a dostavujú sa kŕče, sucho v ústach, či pocity na vracanie. Pri strate tekutín 6-10% telesnej hmotnosti prichádzajú závrate, bolesti hlavy a horúčky.

Dostatočnú hydratáciu je možné kontrolovať jednoduchým pravidlom. Športovec by mal po výkone vážiť rovnako ako pred výkonom a mal by potrebovať močiť každé 2-3 hodiny (pričom farba by mala byť svetlo žltá). Sú aj podstatne presnejšie metódy merania, avšak tie sú v praxi pri bežnom športovaní nepoužiteľné.

Ideálne na hydratáciu

Pri potení dochádza k úbytku minerálov sodíka, draslíka a horčíka. Vhodný nápoj na hydratovanie počas športového výkonu by preto mal obsahovať tieto minerály. Príkladom takéhoto nápoja je iontový nápoj obsahujúci sodík a draslík. Spomínané minerály sú pri športových nápojoch často doplnené o energetickú zložku (glukóza). Horčík má sedatívne účinky a jeho doplnenie by sa malo vykonávať až po športovom výkone. Ďalšou možnou alternatívou sú hypotonické minerálky, či ovocné džúsy zriedené 1:1 s vodou (vysoký obsah cukru). Nevhodné nápoje sú hypertonické minerálky, bylinkové čaje, limonády, pivo (alkohol), mliečne a jogurtové nápoje, neriedený stopercentný džús, či nápoje obsahujúce kofeín (kofeín dehydruje).

Správna hydratácia organizmu však nie je potrebná len pri športovej aktivite, ale aj počas celého dňa. Voda je dôležitá pre správne fungovanie ľudského tela a je využívaná pri mnohých telesných procesoch – všetky bunkové funkcie sú závislé na tejto látke. Dostatočná hydratácia organizmu dokáže pomôcť pri efektívnejšom spaľovaní kalórií, pomáha efektívne využívať mastné kyseliny ako zdroj paliva pre telo, zlepšuje kognitívne schopnosti, zlepšuje náladu, či upravuje hormonálny profil.

Ako bolo spomenuté vyššie, pocit smädu je akýsi signál, ktorý dáva telo, že sa dostalo do miernej dehydratácie. Predchádzať tejto situácií je možné jedine pravidelným príjmom vody a nespoliehaním sa len na pocit smädu.

Preto najbližšie, keď pôjdeš športovať, nezabudni na primerané množstvo vody, avšak bolo by vhodné aby si prestal používať plastové fľaše. Plastové fľaše totiž uvoľňujú do vody rôzne xenoestrogény (napr. Bisphenol A, tiež známy ako BPA), ktoré narúšajú tvoju hormonálnu sústavu (napr. zvyšujú estrogén). Tieto látky ako aj produkty, ktoré ich obsahujú, budú popísané v niektorom z ďalších článkov. Vhodnou náhradou plastov sú kovové fľaše.

Podobne ako vitamíny a minerály (ktorým sa budem venovať v nasledujúcom článku), nadmerná hydratácia organizmu nezlepší fyzický výkon, avšak jej nedostatok ho dokáže podstatne znížiť.

Zdieľaj článok s priateľmi:

Komentáre

Prosím pridávaj len pozitívne a konštruktívne komentáre.
V pripade že narazíš na nevhodný komentár, prosím nahlás ho.