V dnešnej dobe sa čoraz častejšie stretávame s pojmom laktózová intolerancia. Podľa posledných výsledkov sa zistilo ze asi 20% ľudí neprodukujú dostatočné množstvo enzýmu laktázy, čo vedie k problémom pri trávení mlieka a výrobkov z neho.

Čo je laktózová intolerancia?

Laktózová intolerancia, alebo neznášanlivosť mliečneho cukru. Ide o veľmi časté ochorenie vyskytujúce sa v každom veku. Existujú dva druhy laktózovej intolerancie, z ktorých každý má inú príčinu.

Primárna laktózová intolerancia Jedná sa o znižovanie funkcie enzýmu laktázy, ku ktorému dochádza postupne s narastajúcim vekom. Čiastočne je daná geneticky a jej výskyt je v rôznych oblastiach sveta odlišný.

Sekundárna laktózová intolerancia Ide o vzácnu formu intolerancie, spôsobenú rôznymi druhmi ochorení. Napríklad infekciou tráviaceho traktu, alebo celiakiou (neznášanlivosť lepku).

Príznaky

Laktózová intolerancia spôsobuje zažívacie problémy. Hlavným príznakom je plynatosť, kŕče v oblasti brucha, nadúvanie a hnačka. Príznaky sa objavujú 30-120 minút po požití mlieka. V prípade, že je dodržiavaná správna dieta, laktózová intolerancia nespôsobuje žiadne tráviace ťažkosti.

infographic-explaining-lactose-intolerance.jpg

V čom sa nachádza laktóza

Laktóza sa nachádza predovšetkým v mliečnych výrobkoch.

  • Kravské mlieko
  • Kozie mlieko
  • Syry (tvrdé aj mäkké)
  • Zmrzlina
  • Jogurt
  • Maslo

Jogurty a zakysané mliečne produkty síce laktózu obsahujú, obsahuju však aj živé kultúry, ktoré ju pomáhajú štiepiť.

Vyšetrenie

Vyšetrenie je úplne bezbolestné a trvá len pár minút. Prebieha ráno, nalačno a meria sa pri ňom množstvo vydychovaného vodíka. Následne sa vypije mliečny roztok a toto meranie sa opakuje. Na základe množstva vydychovaného vodíka je určená intolerancia.

Liečba

Základom je vylúčenie (obmedzenie) konzumácie mlieka a mliečnych výrobkov. Niektorí pacienti tolerujú určité množstvo laktózy, iní vyžadujú pomerne prísnu bezlaktózovú dietu. Tvrdé a zrejúce syry sú mnohokrát dobre tolerované. Dnes sú k dispozícií aj farmaceutické prípravky vo forme tabliet, ktoré obsahujú enzým laktázu a zlepšujú tak toleranciu produktov, ktoré obsahujú veľa laktózy.

Aké proteíny zvoliť?

Pri laktózovej intolerancii je dôležité zamerať sa na proteíny so zníženým obsahom laktózy. Medzi takéto proteíny patrí aj Srvátkový proteínový izolát. Obsahuje minimum alebo žiadnu srvátky, ktorá je z nich odstranovaná viacerými spôsobmi (filtráciou, mikrofiltráciou alebo metódou iónovej výmeny). Tiež je možné zvoliť rastlinné poprípade hovädzie proteíny.

Ak trpíte laktózovou intoleranciou, môžete skúsiť tieto proteíny

Zdieľaj článok s priateľmi:

Komentáre

Prosím pridávaj len pozitívne a konštruktívne komentáre.
V pripade že narazíš na nevhodný komentár, prosím nahlás ho.