Veríme, že informácie v tomto článku bude slúžiť ako maják v mori dezinformácie o bielkovinách a aminokyselinách.

Aminokyseliny sú obdivuhodná vec. Keď sa naučíte, čo robia v tele, môžete mať z toho veľa benefitov. Sú základom pre celkové bytie, zdravie, rast, dobre fungovanie tela. Keby sme chceli zachádzať do detailov mohli by sme ľahko zaplniť celú knihu.

Takže v tomto článku si povieme, čo sú to aminokyseliny, prečo ich užívať, ich rozdelenie.

Čo sú aminokyseliny?

Aminokyseliny sú v jedle tvorené proteínom. Keď proteín trávime, je rozštiepený na špecifické aminokyseliny, ktoré sa osobitne spájajú na rozdielne použitie. Tieto nové proteíny vytvorené v tele sú to, čo tvorí väčšinu hmoty v tele: koža, oči, srdce, črevá, kosti a samozrejme svaly.

Preto je pochopenie toho, čo tieto aminokyseliny robia a pridanie tých správnych to, čo môže urobiť ten rozdiel. Samozrejme, nemôžete to preháňať, pretože dobrý pomer proteínov vám poskytne zdravie a stabilitu, bez toho sa môže stať hociktorá aminokyselina toxická.

Záleží na tom s kým sa rozprávate existuje 20 až 22 štandardných aminokyselín. Z tých je 8 esenciálnych a 12 – 14 neesenciálnych.

Odporúčame tieto aminokyseliny

Rozdelenie aminokyselín

Esenciálne aminokyseliny

  • Esenciálne aminokyseliny si telo nevie vyrobiť a musí ich preto získavať z potravy.
  • Patria sem - valín, leucín, izoleucín (tri predchádzajúce sú skupina BCAA), fenylalanín, tryptofan, lyzín, metionín a treonín, všetky ostatné sú pre človeka neesenciálne.

Neesenciálne aminokyseliny

  • Neesenciálne aminokyseliny si telo naopak dokáže vyprodukovať.
  • Patria sem napríklad - alanín, asparagín, cystín, glutamín, glycín, histidín, karnitín, prolín, serín a tyrosín.

Dávkovanie, ako, kedy, koľko?

Dávkovanie je veľmi individuálne a je dobré sa riadiť odporúčaniami výrobcu, ktoré uvádza na etikete konkrétneho produktu. Je vhodné ich užívať pred tréningom a ihneď po tréningu, aby sme odštartovali regeneráciu svalových vlákien, poškodených tréningom.

Isté problémy môžu vzniknúť pri prehĺtaní, pretože väčšina aminokyselín sú tablety väčších rozmerov. Po čase si však na tento fakt zvyknete. V prípade, ak sa vám to nedarí, odporúčam práškové aminokyseliny, ktoré stačí rozmiešať vo vode, alebo vo vašom obľúbenom nápoji, alebo tiež môžete siahnuť po tekutých formách aminokyselín.

Prečo aminokyseliny, keď už mám proteín?

Ak si uvedomíme, že bielkovina sa skladá z aminokyselín, je jasné, že v proteíne je ich dosť. V prípade že telo už prijíma všetko potrebné z bielkovín, samostatné aminokyseliny nemusia byť nevyhnutne potrebné. V lepšom prípade stoja až na druhom mieste.

V ich prospech hovorí rýchla a ľahká vstrebateľnosť. Aby sa bielkoviny rozložili a strávili, potrebuje organizmus istý čas. Pre telo je preto výhodné, ak dostane potrebné látky z rôznych zdrojov.

V ďalšom článku si povieme o konkrétnych aminokyselinách a o tom na čo v tele slúžia.

Zdieľaj článok s priateľmi:

Komentáre

Prosím pridávaj len pozitívne a konštruktívne komentáre.
V pripade že narazíš na nevhodný komentár, prosím nahlás ho.