Často sa nás pýtate, ako správne dýchať počas cvičenia. Správne dýchanie hrá počas cvičenia veľmi dôležitú rolu. V prípade že dýchate nesprávne, znižujete prísun kyslíka svojím svalom a tým znižujete kvalitu tréningu.

Dýchajte bruchom

Teraz mnohých z Vás prekvapím, ale často krát sa stretávam s tým, že ľudia dýchajú prevažne do hrudníka. Počas dýchania zapájajú medzirebrové svaly, ktoré rozpínajú a zdvýhajú hrudný kôš. Toto dýchanie je menej efektívne a navyše pre telo náročnejšie.

Test, či dýchate správne je veľmi jednoduchý. Ľahnite si na chrbát, jednu ruku si položte na hrudník, druhu na brucho a zhlboka sa nadýchnite. Sledujte, ktorá ruka sa vám zdvyhla ako prvá. Pri správnom dýchaní to musí byť ruka, položená na bruchu.

Dýchanie počas cvičenia

Počas cvičenia s vlastnou váhou, alebo pri silových tréningoch platí jednoduché pravidlo. Vdychujeme vždy počas ľahšej časti cviku a vydychujeme pri ťažšej, alebo po jej dosiahnutí.

Uvediem príklad s asi najčastejším cvikom benchpress (tlaky na rovnej lavičke). Počas klesania činky na hrudník (excentrická fáza) sa nadýchnite, pri vytláčaní činky smerom nahor (koncentrická fáza) vydychujeme. Správne zvládnutie tejto techniky nám pomôže využiť vzduch v plúcach, vtedy keď to najviac potrebujeme.

Aeróbne cvičenie

V prípade, že robíte aeróbne cvičenia ako sú napríklad beh, ciklistika alebo napríklad bežkovanie, dodržiavajte rytmus dýchania. Najjnednoduchšie je stanoviť si frekvenciu dýchania hneď od začiatku.

Môžete použiť napríklad najčastejšie používanú pri behu. Po nádychu spravíte 4 kroky, potom výdych a ďaľšie 4 kroky.

Dýchanie po HIIT

Cvičíte HIIT (vysokointenzívny intervalový tréning) a všimli ste si, že počas cvičenia ste neni vôbec zadýchaní a akonáhle prestanete, dôjde Vám dych? Dôvod je jednoduchý. Počas HIIT vaše telo pracuje bez kyslíka (anaeróbne cvičenie). Akonáhle s tréningom ale prestanete, telo sa pokúša si tento deficit vynahradiť.

Ak chcete byť na ďaľšiu sériu pripravený čo najskôr, je dôležité aby ste sa na svoje dýchanie sústredili. Skúste dýchať pomaly, pravidelne a zhlboka. Toto dýchanie vám pomôže maximalizovať efektívnosť dýchania a skrátiť Váš čas zotavovania.

Dôležité je pamätať si, že vďaka správnemu dýchaniu dokážete zdvíhať vyššie váhy a efektívnejšie precvičiť požadované partie bez zbytočného preťažovania.

Zdieľaj článok s priateľmi:

Komentáre

Prosím pridávaj len pozitívne a konštruktívne komentáre.
V pripade že narazíš na nevhodný komentár, prosím nahlás ho.